Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sněhová ruleta

To je tak, když se někdo rouhá a stěžuje si, že avizovaná sněhová kalamita nedorazila. Tak ty bys chtěla sněhovou kalamitu, holka? Tak tu ji máš, řekl Vesmír, a udělil mi láskyplnou lekci. 

"Rozbily se mi hodinky." stěžovala jsem si s nadsázkou v pátek své kolegyni v práci.

"Jak to?" zeptala se ona.

"Včera mě varovaly před sněhovou kalamitou, která měla být dnes přes noc. Vidíš snad někde nějaký sníh?" ukazovala jsem z okna ven.

"To nevidím." odpověděla ona.

"No, a teď mi hlásí, že silné sněžení bude pokračovat i dnes. Jaký sněžení jako?" kroutila jsem hlavou.

"Ty máš ráda zimu, viď?" usmívala se kolegyně.

"Miluju." zasnila jsem se já.

"Tak třeba se dočkáš o víkendu." chlácholila mě ona.

"To já si ráda počkám. Já jen že ty hodinky se nějak předcházejí asi." smála jsem se.

No, předešly se zhruba o den.

Ten den jsem rovnou z práce vyrážela směr Praha. Měly jsme tam s dcerou a její kamarádkou namířeno na koncert. Sněžit začalo už po obědě před cestou. Nebylo to žádné intenzivní sněžení, ale nějaké auto v příkopu na dálnici už jsme cestou do Prahy potkaly. To jsem ještě netušila, že jen o pár hodin později budu se svojí Toyotkou po silnici tančit já. 

Cesta zpět z Prahy domů byla o poznání horší. Bylo po druhé hodině ranní, takže byla "překvapivě" tma. Navíc byla mlha a hustě sněžilo. Copak na dálnici, tam to bylo relativně v pohodě. Situace se však rapidně zhoršila, když jsme z dálnice sjely a občas jsme se ocitly na místních silničkách, na kterých třeba nebyly vodící čáry. No, tak to jsem chvílemi přemýšlela, že zastavím a počkám, až sněžení ustane, protože jsem si místy nebyla jistá, jestli se vůbec ještě nacházím na silnici. To nebylo úplně příjemné.

Bylo to náročné. Únava byla horší a horší, ale před čtvrtou hodinou ranní jsem se konečně ocitla za humny a v duchu jsem děkovala Bohu za to, že jsem tu náročnou cestu zvládla, a dojely jsme v pořádku domů, když v tom se to stalo. V podstatě úplně přesně nevím, co se vlastně stalo, respektive čím jsem to odstartovala, ale mám takovou teorii, že mě přemohl mikrospánek těsně před zatáčkou, a jak jsem do ní vjela, asi jsem se lekla a udělala jsem něco, co způsobilo, že jsem dostala hodiny. 

Zvláštní bylo, že mě ani nechytla panika. Vím, že ze mě vypadlo jen: "No, super." A pak už jsem si připadala jako na pouťové atrakci a jen jsem čekala, do čeho to napereme. V hlavě mi jen jelo, co mám do pr.... dělat, abych to zastavila. Lítaly jsme od jedné krajnice ke druhé, svět se točil a pak už jsem jen viděla, že míříme předkem auta na svodidla v protisměru. Sešlápla jsem několikrát brzdu, což auto díky bohu zpomalilo a o svodidla už jsme se víceméně jen opřely. Motor se vypnul. Rozhostilo se ticho.

Zezadu se jako první ozvala moje dcera. "Tak teď se mi promítl před očima celý můj život." 

"Taky jsem se dost bála." souhlasila s ní její kamarádka.

"Holky, měly jsme z pr..... kliku." řekla jsem já. 

"Mami, jsi v pohodě?" nakláněla se ke mně zezadu moje dcera a hladila mě po ruce.

Mně ale jen hlavou jelo, že jsme na štorc v protisměru, a tudíž že musím co nejrychleji nastartovat a uklidit se na svoji stranu dříve než něco pojede. Autu nic nebylo, takže mi v tom nic nebránilo. 

Co mě tedy překvapilo, že neproběhla žádná stresová reakce. Čekala bych od sebe, že budu rozklepaná, že budu mít problém dojet to domů, i když nám zbýval zhruba jeden kilometr, že přijde pláč ale vůbec. Nedostavilo se to ani se zpožděním. Dcera mě doma objala. "Mami, dobrý? Seš v pohodě?" dělala si starosti, ale já jsem byla v pohodě.

Bylo to zvláštní. Připadala jsem si jako robot. Když jsme v tom autě lítaly po silnici ze strany na stranu chvílemi popředu a pak zase pozadu nebo bokem, úplně jsem ztrácela přehled, kde se aktuálně nacházíme, ale necítila jsem strach spíš obavy. Bylo to tak strašně rychlé, že jsem vůbec nebyla schopná to dostat pod kontrolu. Nevěděla jsem kam točit volantem a co s nohama na pedálech, abych to ještě nezhoršila. Přála jsem si udělat něco, čím bych to zachránila, zastavila, vyrovnala, ale bylo to zcela mimo moje možnosti. Pak už jsem se jen modlila, ať nejede žádné auto. Uvnitř jsem se cítila ale nepopsatelně zvláštně. Starosti o to, kde a jak skončíme, se mísily se zvláštním klidem. Jako bych někde hluboko v sobě věděla, že to sice vypadá děsivě, ale bude to dobré.

Až když se to celé zpomalilo a já se v tom konečně dokázala trochu zorientovat, což bylo ve chvíli, kdy se auto předkem řítilo na ta svodidla, mi to umožnilo nějak začít reagovat. Brzdit. Poté co jsme se jemným nárazem o svodidla úplně zastavily, už to jelo. Restart v mém mozku proběhl relativně rychle a pak už jsem jen následovala jeho pokyny. Nastartuj motor, vycouvej, ukliď se na svoji stranu. 

Dnes mě ze spánku probudil hlas mojí dcery, který zněl jako z velké dálky: "Mami spíš?" Snažila jsem se otevřít oči. Šlo to ztěžka, cítila jsem únavu. 

"Proč se ptáš?" zeptala jsem se a únavou ztěžklá víčka jsem zase zavřela.

"No, jestli bys mohla Elišku odvézt na autobus." pokračovala dcera.

"Ale já asi ještě spím." povzdychla jsem si. "Kolik máme času?" zjišťovala jsem situaci.

"Nejpozději za 20 minut bychom měly vyrazit." odpověděla mi ona. 

"O. K. To dám." řekla jsem odhodlaně a začala jsem se hrabat z peřin. Poslepu jsem zapnula kávovar a odebrala jsem se do koupelny.

Stihla jsem to ve stanoveném limitu i s vypitím šálku kávy a s očištěním auta od sněhu. Po včerejší epizodě je na mém autě pár odřených míst na předním nárazníku na straně řidiče. Jsem snad i ráda, že tam jsou. Kdyby tam ty šrámy totiž nebyly, snad bych si i myslela, že se mi to celé jen zdálo, tak zvláštní ten zážitek byl. Pohladila jsem odřená místa, omluvila se svému autu a znovu jsem nahoru poděkovala za ten dobrý konec a za ponaučení. 

Než jsme vyrazily od domu, otočila jsem se v autě dozadu na holky a zeptala se: "A vy se nebojíte se mnou po včerejšku jet, holky?" 

"Ne." odpověděly jednohlasně.

"Vždyť jsi to skvěle zvládla mami." dodala moje dcera.

"Tak se připoutejte, právě odlétáme." zahlásila jsem.

Jinak ale vím, že tohle měl v rukou někdo jiný než já, a kdyby nechtěl, aby to dopadlo dobře, mohlo to skočit všelijak. Byla to lekce. Zřejmě mi láskyplně a zároveň důrazně jen chtěl něco naznačit. No, protože se mnou se to jinak než důrazně nedá, že jo. ;-) Vždyť já vím a za lekci moc děkuji. Bylo to velmi silné. 

Autor: Iva Votočková | sobota 25.11.2023 19:20 | karma článku: 12,71 | přečteno: 288x
  • Další články autora

Iva Votočková

Za čas a prostor

Žijeme v klamu, ve kterém nás udržuje naše mysl. Ve skutečnosti je tady na světě klid a jednota stejně jako uvnitř v nás, když se dokážeme dostat za myšlenky a za city. Jednota je naším domovem. Tam všichni směřujeme.

20.4.2024 v 6:00 | Karma: 9,86 | Přečteno: 271x | Diskuse| Společnost

Iva Votočková

Spoutaní přesvědčeními o světě a o sobě samých

Uvěřili jsme, že svět je nějaký a my jsme nějací, a tím jsme si vykolíkovali prostor, ve kterém se můžeme pohybovat. Dál ani ťuk. Nepustí nás to. Nikdo nás nemusí zavírat do ohrady, všichni jsme si své vězení vystavěli sami.

11.4.2024 v 17:00 | Karma: 9,81 | Přečteno: 260x | Diskuse| Osobní

Iva Votočková

Zatoužila jsem po jarním sestřihu a nebe mi seslalo traktor

Když požádáme o pomoc Vesmír, udělá skutečně vše, co je v jeho silách, aby se to povedlo. Pošle i těžkou techniku, když sezná, že je toho zapotřebí. ;-)

16.3.2024 v 9:38 | Karma: 16,62 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Iva Votočková

Být šťastným popelářem! Co víc si přát? ;-)

Nejde o to mít hodně, ale o to dokázat zahrát skvělou hru s kartami, které jsme dostali. A šťastný popelář ve finále může prožít mnohem spokojenější život než frustrovaný manažer.

14.3.2024 v 17:00 | Karma: 13,78 | Přečteno: 277x | Diskuse| Společnost

Iva Votočková

Proč se stylizujeme do oběti? Co nám to přináší?

Nikdy se nic neděje jen tak. A ani my lidé nikdy nic neděláme jen tak. Ke všemu máme nějaký důvod, ač je mnohdy skrytý tak dobře, že na něj ani sami nedohlédneme.

7.3.2024 v 17:00 | Karma: 10,84 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Macron nabízí sdílení jaderných zbraní pro obranu EU, nechce být vazalem USA

29. dubna 2024  14:08

Důvěryhodná evropská obrana by měla jít nad rámec ochrany, kterou už poskytuje Severoatlantická...

MF DNES má nominaci na Novinářskou cenu. Zaujal rozhovor s trampem na koni

29. dubna 2024  14:07

Nadace OSF zveřejnila seznam nominovaných na Novinářskou cenu 2023. V soutěžní kategorii Regionální...

Náraz do stromu odmrštil auto přes silnici, řidička nadýchala více než promile

29. dubna 2024  14:03

Opilá řidička havarovala v sobotu nad ránem na Jindřichohradecku. Po několika nárazech do stromů...

Za dvacet let úspěšného vývoje Českého republiky to nepovažujeme, řekl Klaus

29. dubna 2024  11:35,  aktualizováno 

Exprezident Václav Klaus vystoupil silně kriticky ke dvacátému výročí vstupu České republiky do...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 113
  • Celková karma 13,43
  • Průměrná čtenost 639x
JednoDuše jsem.