Svoboda je životní volba II: Závislost na kávě

10. 11. 2021 15:15:37
Zamysleli jste se někdy nad tím, co vše je skryté za vašimi závislostmi? Co všechno ve vašem životě může ovlivňovat třeba nadměrné pití kávy?

Rozhodla jsem se reagovat na výzvu a dát si přestávku od pití kávy. Po pravdě bylo to zpočátku docela drama. Jen pro představu. Jsem milovnice kávy. Káva je mé druhé jméno už roky. Když jsem byla před lety v Irsku, dostala jsem ve škole přezdívku coffee girl, protože málokdy mě kdo spatřil bez kelímku s kávou. Před dvěma lety mi manžel koupil k vánocům kávovar. S oblibou říkal, že mám spotřebu kávy jako malá kavárna. Pila jsem kávu k snídani, po obědě i po večeři. Běžně jsem denně vypila šest hrnků kávy, někdy i víc. Nepila jsem kávu po šálcích, ale po kyblíčkách. Neuměla jsem si představit relax bez kávy. Pokud jsem měla stres, vyřešila to káva. Na cesty autem jsem potřebovala kávu. Kamkoliv jsem přijela, první, o co jsem se zajímala, byla káva. Nudu mi vyřešila káva. Na únavu jsem si dávala kávu. Když o tom tak přemýšlím, tak můj život za mě vlastně žila káva.

Tři první dny po vysazení kávy byly pekelné. Bolest hlavy mě doslova paralyzovala. Nedovolila mi ani usnout. Trpěla jsem halucinacemi, kdy jsem měla pocit, že se mi pod nohama propadá zem. Při jízdě v autě se mi zase zdálo, že na mě padá strom. Moje dcera, když mě viděla, jak trpím, mě už druhý den prosila, ať si dám alespoň jednu malou kávu, že mi to třeba pomůže. Znělo to lákavě, ale řekněte alkoholikovi v detoxu, ať si dá jednoho malého panáka. Věděla jsem, že prostě nemůžu, že když si dám jednu, dám si pravděpodobně i druhou a ...........

Po třech dnech se to srovnalo. Bolest hlavy ustala a začaly se dít věci. Zjistila jsem, že život bez kávy je pro mě totálně jiný. Začala jsem mít hlad. Chytaly mě záchvaty žravosti, protože tak to prostě je, že jakéhokoliv návyku se lze zbavit jen tak, že si člověk vytvoří nový návyk. No, tak mě to začalo pronásledovat v podobě mlsné. Celkově jsem zjistila, že mám větší potřebu jíst. Postupně mi docházelo, že štíhlá jsem nejspíš také díky kávě. Kávou jsem totiž zaháněla hlad i chutě na něco dobrého. Prostě když jsem měla hlad, dala jsem si kávu. Když mě honila mlsná, vytěsnila jsem ji kávou. Najednou jsem nevěděla co s tím a děsilo mě, jak rychle mi leze váha nahoru. A čím více jsem se stresovala tím, že přibírám, tím více mě ta žravost samozřejmě pronásledovala.

Potýkala jsem se s únavou. Kolem 8. hodiny večerní už jsem odpadala, ale takovým způsobem, že se to fakt nedalo přemoct. Došlo mi, jak moc jsem si dodávala energii prostřednictvím kávy. Uviděla jsem konečně svůj přirozený zdroj energie, který byl o dost chudší, než na co jsem byla zvyklá.

Zjistila jsem, že odpočívat bez kávy mě nebaví. Byla jsem zvyklá sedět se svým kyblíčkem kávy a nechávat se unášet její esencí vysoko nad pozemské starosti života. Co teď? Sedět bez hrnečku s kávou mi najednou přišlo nepatřičné. Sedím a co? Bylo to divné. Tak jsem si řekla, že raději tedy půjdu něco dělat, ale potom mě napadlo: To už jako nebudu odpočívat? Příště jsem si tedy uvařila bylinkový čaj, ale nebylo to ono. Přišlo mi to najednou takové prázdné. Chyběla mi ta plná chuť kávy i to její vykopnutí mě do vyšších sfér.

Návštěvy byly taky kapitola sama pro sebe. Mě už se totiž lidé ani neptají, jestli si dám kávu. Automaticky mi vaří kávu do kyblíčku. Nevěřili byste, kolik lidí má problém s tím, že já nepiju kávu. Co si vyslechnu o tom, že jsem divná, a že je to nesmysl. „A tak si dej. Jedna káva tě přece nezabije.“ To nepochopíte, jaký je problém pro druhé lidi, když změníte nějaký svůj zaběhnutý návyk, na který byli zvyklí. Totálně je to vyvádí z míry. Říkají věci, které si za rámeček nedáte, a vůbec najednou vidíte, čeho jste si nikdy před tím nevšimli.

A tak dojdete k překvapivému poznání, že jste úplně někdo jiný, než jste si mysleli, a že i lidé kolem vás jsou vlastně jiní, než se zdáli. Najednou tu stojíte jakoby nazí bez berliček a říkáte si, ty jo, jak já to vlastně žiju. Odbývám se na jídle, beru si energii odněkud, odkud ji dokáže vytáhnout jen káva, neumím být sama se sebou a obklopuji se lidmi, kterým vadí, že chci změnit něco, co už mi dávno neslouží, spíš škodí.

Vidím to tak, že kávu pít úplně nepřestanu, na to ji mám příliš ráda. Nicméně chci tomu teď dát chvíli čas. Momentálně jsem třetí týden bez kávy a už teď mi to přineslo do života mnoho dobrého. Musela jsem přehodnotit co a jak jím. Musela jsem si začít hlídat, aby moje strava byla vyvážená, jednak proto, abych měla dostatek energie a taky pro to, abych se zbytečně nevystavovala riziku, že mě bude honit mlsná. Začala jsem si hlídat pitný režim, dřív jsem pila skoro výhradně jen kávu. Nyní za den vypiju dva až tři litry vody. Když jsem unavená, odpočívám. Celkově si více hlídám svoji energii. Přestala jsem mít zažívací a jiné potíže. Našla jsem cestu sama k sobě, už nepotřebuji umlčovat myšlenky kávou ani ničím jiným. Vybírám si lidi, kterými se obklopuji. Když mám před sebou delší cestu, nemusím zastavovat na každé čerpací stanici, abych dotankovala kafe. Nejsem nervózní, když se ocitnu někde, kde není přístup ke kávě. Nemyslím stále jen na to, kde bych si mohla dát kávu. Doma, když z našeho kávovaru zavoní káva, mě občas napadne, co si dát jednu malou, ale vím, že zatím ne. Největší benefit, který jsem získala tím, že teď kávu nepiju, je svoboda, a ta mi stojí za to vydržet! Mým záměrem je se ze stádia, kdy jsem si kávu dát musela, protože bez ní to prostě nešlo, dostat do stavu, kdy si kávu nemusím dát, ale můžu. <3

Autor: Iva Votočková | středa 10.11.2021 15:15 | karma článku: 12.33 | přečteno: 288x

Další články blogera

Iva Votočková

Zatoužila jsem po jarním sestřihu a nebe mi seslalo traktor

Když požádáme o pomoc Vesmír, udělá skutečně vše, co je v jeho silách, aby se to povedlo. Pošle i těžkou techniku, když sezná, že je toho zapotřebí. ;-)

16.3.2024 v 9:38 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 355 | Diskuse

Iva Votočková

Být šťastným popelářem! Co víc si přát? ;-)

Nejde o to mít hodně, ale o to dokázat zahrát skvělou hru s kartami, které jsme dostali. A šťastný popelář ve finále může prožít mnohem spokojenější život než frustrovaný manažer.

14.3.2024 v 17:00 | Karma článku: 13.35 | Přečteno: 235 | Diskuse

Iva Votočková

Proč se stylizujeme do oběti? Co nám to přináší?

Nikdy se nic neděje jen tak. A ani my lidé nikdy nic neděláme jen tak. Ke všemu máme nějaký důvod, ač je mnohdy skrytý tak dobře, že na něj ani sami nedohlédneme.

7.3.2024 v 17:00 | Karma článku: 10.52 | Přečteno: 271 | Diskuse

Iva Votočková

Kolik "facek" potřebuješ ty, abys pochopil/a? ;-)

Dokud věříme, že za mizérii našich životů mohou ti druzí, tak máme jednu velkou jistotu a to, že v podstatě nemáme šanci se z té mizérie dostat. A to neplatí jen pro partnerský život ale pro život obecně.

29.2.2024 v 17:00 | Karma článku: 14.17 | Přečteno: 427 | Diskuse

Další články z rubriky Ona

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 16.82 | Přečteno: 240 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 25.60 | Přečteno: 364 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 8.72 | Přečteno: 179 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.12 | Přečteno: 9194 | Diskuse

Lenka Prokopová

Oslava narozenin

V dávné době mého mládí se slavily narozeniny s dortem, svíčkami, babičkami, dědečky, strýčky a pratetami z třetího kolena. V dnešní době se slaví narozeninová párty hlavně s dalšími dětičkami.

25.3.2024 v 22:12 | Karma článku: 18.44 | Přečteno: 428 | Diskuse
Počet článků 111 Celková karma 13.75 Průměrná čtenost 639

JednoDuše jsem.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...