Čeští skeptikové bezdomovce na kávu nezvou

21. 11. 2017 12:39:46
Na facebooku jsem narazila na hezký příspěvek. Autor příspěvku se v něm lidí ptá, zda by zaplatili kávu nebo třeba jídlo navíc. A převypravuje tam následující krátký příběh od Federica Felliniho a Vittoria De Sica.

Vešli jsme do malé kavárny, objednali si a sedli k stolu. Po nás vstoupili dva lidé a objednali si:

„Pět káv prosím vás, dvě pro nás a tři navíc.“
Zaplatili těch pět káv, vypili svoje dvě a odešli. Ptal jsem se:
„Proč platili ty tři kávy navíc?“
Číšník mi odpověděl:
„Počkejte a uvidíte.“
Potom přišli další lidé. Dvě ženy, objednaly si dvě kávy a zaplatily normálně dvě kávy. Po čase přišli tři advokáti a poprosili o sedem káv:
„Tři pro nás a čtyři navíc.“
Zaplatili za sedm, vypili tři a odešli. Brzy přišel mladík, zaplatil za dvě kávy, i když vypil jen jednu.
My sedíme, povídáme si a díváme se přes dveře kavárny na náměstí zalité sluncem. Najednou se ve dveřích objevil otrhaně oblečený pán, přistoupil k baru a tichým hlasem se ptal:
„Máte nějakou kávu navíc?"

Příspěvek o kávě mě zahřál u srdce. Je to krásná myšlenka. A je dojemné, že Italové, pro které je láska ke kávě tak typická, chtějí požitek z ní dopřát i lidem, kteří by si to jinak dovolit nemohli. Srdce nad tím plesá. Jeeeeenže pak si přečtete komentáře českých lidí pod příspěvkem a srdce plesat přestane.

„To bychom nesměli být v Čechách. Čeští vyčůránci v restauracích ty peníze shrábnou a potřební lidé je nikdy neuvidí.“ „V Čechách se krade ve velkém, tak proč by peníze navíc měly jít tam, kam byly určené.“ „Jednou jsem pomohl a sklidil jsem od potřebného jen nadávky a kopance. Už to více dělat nebudu.“

Tak toto je vzorek. Takový malý výlet do mysli českého člověka. Já věřím, že je více lidí v jádru dobrých než těch „zlých“. A nemyslím si, že Česká republika je na tom hůř než jiné země. Naopak si myslím, že je tady ten poměr ve prospěch dobra mnohem lepší než jinde. Co nám to ale kazí, je ta naše pověstná česká skepse a výmluvy! To je pro nás mnohem zhoubnější než cokoliv jiného. Že někteří lidé kradou, a že kradou ve velkém, se ví. Je to prostě fakt. Dokud ale na to budeme jen nadávat a nebudeme dělat nic pro to, aby se to změnilo, nezmění se to. Nemá to ale podle mě nic společného s dobrosrdečností jednotlivců. To, že média jsou teď plná pána, co tvrdí, že zlodějina je taky práce, neboť to stojí mnoho úsilí a času jako kterékoliv jiné povolání, přece nevypovídá nic o tom, jaká jsem já nebo jací jste vy? On je pouze zrcadlo, které nám ukazuje, jak je také možné se na život dívat. On je ta druhá strana mince.

Pojďme se proto vykašlat na výmluvy typu „nezaplatím kávu navíc, protože nevěřím, že ty peníze půjdou tam, kam mají jít.“ Pojďme už skoncovat s tím naším zbavováním se odpovědnosti stylem oni kradou, tak já nebudu dělat nic, protože to nemá smysl. Já vidím tři čisté cesty: 1. „Nezaplatím, protože mám možnost volby a já si volím nezaplatit.“ nebo 2. „Jsem beznadějná romantička a nápadem s kávou jsem nadšená, proto zaplatím.“ nebo 3. „Chci pomoct/potěšit, ale vymyslím si svůj vlastní způsob jak.“ Jsem to přece já, kdo se má k tomu nějak postavit. Já to nějak cítím. Moje srdce mi něco říká. V hlavě mi znějí zkušenosti, které se mnou za celý život posdíleli různí lidé, moji rodiče, prarodiče, kamarádi, známí, učitelé, média, ................. ale oni nejsou ti, kdo se k tomu teď mají postavit. Před volbu potěšit/nepotěšit nebo pomoct/nepomoct jsem postaven(a) já! Moje srdce plesá a tím mi říká, zaplať. Když poslechnu hlavu, budu se chovat jako moji rodiče, prarodiče, rodiče, kamarádi, známí, učitelé, .................. budu se stále za někoho a za něco schovávat a nic se tady nezmění!

A ještě jedno velké přání mám. Pojďme si více věřit. Je snadné říct: „Nevěřím, a proto nic nedělám.“ Nečinností se ale svět nikdy nezmění. Stejně jako nikdy nepoznáme pravou lásku, když jsme opatrní, abychom se nespálili, stejně tak nikdy nepoznáme pravý život, vymlouváme-li se stále na okolní svět. Zkuste si představit, že se někdo z Vašich blízkých ocitne na ulici bez domova a bez prostředků. Je odkázaný na pomoc druhých lidí. Tu ale nedostane, protože ti lidé, co prostředky mají, ač jsou v jádru dobří, nechtějí být za blbce. Žijí ve světe lhářů a zlodějů, a protože si nejsou jistí, jestli ten ubohý člověk není jen nějaký vykutálený lišák, který se jim za rohem bude smát, nepomohou! Není to smutný svět? Není lepší být občas za blázna než být zodpovědný za to, že ten člověk třeba zemře? Není lepší se 100x spálit pro to, že chceme lepší svět než rezignovat a vymlouvat se a nadávat, kam se ten náš svět řítí? Nehledě na to, že valná většina těch lidí bez domova, skončili na ulici právě proto, že na ten náš svět zanevřeli, rezignovali. Na své cestě životem potkali příliš mnoho lidí, kteří v ně nevěřili. Smutné.

Nuže pojďme se méně řídit zkušenostmi jiných a udělejme si raději své vlastní zkušenosti. Pojďme se méně vymlouvat a více konat. A hlavně pojďme si více věřit a buďme ve své víře nezlomní. ;-)

Autor: Iva Votočková | úterý 21.11.2017 12:39 | karma článku: 17.78 | přečteno: 848x

Další články blogera

Iva Votočková

Zatoužila jsem po jarním sestřihu a nebe mi seslalo traktor

Když požádáme o pomoc Vesmír, udělá skutečně vše, co je v jeho silách, aby se to povedlo. Pošle i těžkou techniku, když sezná, že je toho zapotřebí. ;-)

16.3.2024 v 9:38 | Karma článku: 15.78 | Přečteno: 342 | Diskuse

Iva Votočková

Být šťastným popelářem! Co víc si přát? ;-)

Nejde o to mít hodně, ale o to dokázat zahrát skvělou hru s kartami, které jsme dostali. A šťastný popelář ve finále může prožít mnohem spokojenější život než frustrovaný manažer.

14.3.2024 v 17:00 | Karma článku: 13.32 | Přečteno: 229 | Diskuse

Iva Votočková

Proč se stylizujeme do oběti? Co nám to přináší?

Nikdy se nic neděje jen tak. A ani my lidé nikdy nic neděláme jen tak. Ke všemu máme nějaký důvod, ač je mnohdy skrytý tak dobře, že na něj ani sami nedohlédneme.

7.3.2024 v 17:00 | Karma článku: 10.52 | Přečteno: 271 | Diskuse

Iva Votočková

Kolik "facek" potřebuješ ty, abys pochopil/a? ;-)

Dokud věříme, že za mizérii našich životů mohou ti druzí, tak máme jednu velkou jistotu a to, že v podstatě nemáme šanci se z té mizérie dostat. A to neplatí jen pro partnerský život ale pro život obecně.

29.2.2024 v 17:00 | Karma článku: 14.16 | Přečteno: 421 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 60 | Diskuse

Vlastík Fürst

Dě-da nebo dědek plesnivý

Blíží se jaro a s ním doba, kdy se do ulic vyrojí spousta lehce přioděných slečen a dam. A tak se možná my, co jsme většinově orientovaní, od těch krasavic zase dočkáme nějakého nelichotivého komentáře.

16.3.2024 v 8:30 | Karma článku: 25.51 | Přečteno: 520 | Diskuse

Vlastík Fürst

S Ním jsem silný

David pokračuje ve své písni. Už v ní stihl Stvořiteli říci vše, co ho trápí. Sdílí se s ním o své obavy z toho, že jeho vojsko bez pomoci shůry prohraje. Strach mu ale nahání i mlčení nebes.

8.3.2024 v 19:10 | Karma článku: 12.36 | Přečteno: 205 | Diskuse

Vít Olmer

Bitva o důchod (humoreska)

Nedávno jsem se dočetl, že nějaká paní měla z vyřizování svého důchodu hlavu jak pátrací balon. Chtěl bych ji utěšit...

8.3.2024 v 19:08 | Karma článku: 43.99 | Přečteno: 8016 | Diskuse

Tien Tran Tat

Koupil bych si průvodce po Vietnamu? Spíš nekoupil

Nedávno jsem v ruce držel průvodce po Vietnamu. Publikováno v roce 2018. Není to jediný průvodce, který jsem prolistoval. Vždycky mě zaujme filmové doporučení. Většinou nabídka amerických válečných filmů. Rozčiluje mě to.

6.3.2024 v 8:24 | Karma článku: 23.74 | Přečteno: 409 | Diskuse
Počet článků 111 Celková karma 14.76 Průměrná čtenost 638

JednoDuše jsem.

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...